مواد تشکیل دهنده انواع دان مرغ باکیفیت

انواع مختلفی ماده خوراکی و معدنی وجود دارند که در تولید باکیفیت ترین دان مرغ بکار می روند و بطور کلی مواد اولیه تشکیل دهنده انواع دان مرغ به حساب می آیند و همچنین بصورت خام قابل خریداری اند.
دان مرغ و محصولاتی که در جیره های غذایی مرغ ها بکار می روند از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده کیفیت گوشت و تخم می باشند که بطور مستقیم سلامت طیور را تضمین می کنند.
چندین ماده اولیه تشکیل دهنده دان مرغ وجود دارند که بعضی از آنها بصورت خوراکی هستند و بعضی دیگر بصورت مکمل یا مواد معدنی در دان بکار می روند و باهمدیگر تشکیل دهنده یک دان باکیفیت هستند.
انواع گوناگونی دان برای طیور تولید می شود که هریک بسته به سن پرنده یا نوع محصولی که طیور تولید می کنند، دارای فرموله متفاوتی اند و همچنین پرنده ها در نژادهای گوناگون و گونه های مختلف از دان متفاوتی استفاده میکنند اما روی هم رفته دان مرغ محصولی است که از چند منبع اصلی تشکیل شده و این منابع عبارتند از:

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
  1. منابع گیاهی
  2. حیوانی
  3. معدنی
  4. افزودنی های دیگر

مواد تشکیل دهنده دان مرغ باکیفیت و درجه یک

یک دان مرغ باکیفیت و درجه یک مجموعه ای از مواد خوراکی و غیر خوراکی ست که دارای تمامی مواد معدنی و املاح ضروری می باشد و با تامین نیاز طیور سلامت شان را حفظ می کند و با اینکار بصورت غیرمستقیم روی کیفیت گوشت، تخم یا محصولات دیگر تاثیر می گذارد.
همانطور که مستحضر شدید دان مرغ چهار منبع اصلی را در خود دارد که در خصوص اولین منبع یعنی گیاهی مواد مختلفی بکار می روند مثل سبوس غلات، دانه غلات، کنجاله هایی که از روغن کشی دانه چرب و روغنی بدست آمده اند و محصولات خوراکی ای که منشا گیاهی دارند.
در خصوص منبع دوم یعنی حیوانی نیز موادی وجود دارند که منشا حیوانی دارند یعنی از حیوانات بعمل آمده اند و پروتئین حیوانی یا املاح معدنی ضروری دیگر را در دان تامین می سازند مثل پودر استخوان که کلسیم دارد، پودر گوشت که پروتئین حیوانی دارد و یا پودر ماهی و ضایعات کشتارگاهی.
منبع سوم را هم منابع معدنی تشکیل می دهند مثل صدف های معدنی که غنی ترین شکل کلسیم به حساب می آیند.
منبع چهارم را هم افزودنی های خوراک تشکیل می دهند که این افزودنی ها خود چندین نوع مختلف دارند و اهداف گوناگونی را دنبال می کنند ولی روی هم رفته کیفیت دان را بالا می برند و از فاسد شدن شان در زمان سیلو بندی پیشگیری می کنند مثل توکسین بایندر ها و قارچ کش ها که جذب کننده و مهار کننده باکتری و قارچ اند و دان را در سیلو از شر قارچ و کپک مصون می دارند و یا آنتی بیوتیک ها که برای پیشگیری از بیماری طیور بکار رفته اند و همچنین محرک های مجاز رشد که رشد طیور را تسریع بخشیده و بصورت اصولی آنها را به رسیدن به حداکثر وزن کمک می کنند.
درکل مواد تشکیل دهنده دان مرغ بسیار متفاوت است و بسته به نوع مرغ ها ممکن است در حجم و اندازه متفاوتی بکار روند مثلا برای مرغ های تخمگذار دان خاصی فرموله شده و با دان مرغ های گوشتی یا جوجه های چند روزه تفاوت دارد.

انواع دان مرغ

منبع: خوراک دام و طیور ایران

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما