مواد اولیه تولید بهترین دان مرغ اعلا

برای تولید بهترین دان مرغ اعلا انواع مختلفی از بهترین و باکیفیت ترین مواد اولیه گیاهی یا حیوانی و معدنی بکار می روند که اگر این مواد کیفیت بالا نداشته باشند دان تولید شده نیز کم کیفیت خواهد شد.
دان مرغ و خوراک هایی که برای طیور پرورشی و اهلی تولید می شوند دارای فرمول بسیار خاصی هستند یعنی باید مواد اولیه در آنها با یک میزان خاص بکار رود همچنین مواد اولیه بکار رفته در این محصولات باید در بهترین سطح کیفی باشند تا دان مورد نظر باکیفیت و اعلا محسوب شود در غیراینصورت ممکن است دان کم کیفیت و حتی ناسالم باشد و طیور با مصرفش مسموم شوند یا نیازها و احتیاجات شان را به خوبی مرتفع نسازند.

مواد اولیه در دان مرغ

در دان مرغ همانطور که گفتیم مواد اولیه متفاوتی با میزان گوناگون و کیفیت بالا در هم ترکیب می شوند اما چه موادی تشکیل دهنده دان می باشند؟
برای پاسخ به این سوال باید بگوییم مواد اولیه تشکیل دهنده دان مرغ چهار دسته کلی هستند یعنی چهار منبع شامل چندین ماده اولیه که ای نچهار منبع عبارتند از مواد با منشا گیاهی، مواد با منشا معدنی، مواد با منشا حیوانی و دسته چهارم را هم افزودنی های خوراک و دان تشکیل می دهند.
مواد با منشا گیاهی همانطور که از اسمشان پیداست موادی هستند از گیاهان یعنی گیاهان منشا اصلی پیدایش شان می باشند.
در این خصوص می توان به سبوس گندم و جو یا برنج و کنجاله ها اشاره کرد یا دانه غلات که در دان مرغ بکار می روند و منابع گیاهی محسوب می شوند.
منابع حیوانی هم مثل مواد با منشا کیاهی دارای یک منشا پیدایش هستند که آن هم حیواناتند یعنی حیوانات منبع اصلی تشکیل دهنده ای نمنابع محسوب می شوند مثل پودر استخوان یا پودر خشک شده ای که از ضایعات کشتارگاهی یا لاشه گوشت بدست آمده.
منبع دیگر که معدنی هستند را موادی تشکیل می دهند که به شکل مواد معدنی خالص تهیه شده اند مثل مکمل ها یا مولتی ویتامین ها.
دسته دیگر هم افزودنی هایند که بصورت آماده تهیه شده اند و در دان ریخته می شوند و هدف ازین کار بهبود کیفیت دان است یعنی با کشتن قارچ های موجود در دان زمان سیلوبندی می توان کیفیت دان را ارتقا داد.
هریک ازین منابع با هدف خاصی در دان مرغ و طیور پرورشی بکار می روند بعنوان مثال مرغ ها در دوره پرورش و تولید محصول نیاز به پروتئین حیوانی دارند یا ویتامین نیاز دارند و باید از نظر کلسیم و املاح معدنی یا ریزمغذی های دیگر تامین شوند پس باید در دانی که به آنها می دهیم تمامی این نیازها رفع شوند به همین علت از منابع گیاهی در دان استفاده می شود تا طیور ویتامین شان را تامین کنند یا از منابع حیوانی استفاده می شود تا طیور نیاز به پروتئین حیوانی شان را تامین کند.
منبع: خوراک دام و طیور ایران
آنچه در این مقاله می‌خوانید:

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما