عرضه دان و غذای آماده مرغ پرورشی

دان نوعی غذای مقوی برای مرغ هاست که بصورت آماده امروزه تولید می شود و برای مرغ های پرورشی گوشتی یا تخمی و مولد بهترین تغذیه بشمار می رود و همچنین با بهترین درجه کیفی عرضه می گردد.
دان به غذای مرغ می گویند که برای طیور پرورشی به خصوص مرغ های گوشتی و تخمی بهترین ماده غذایی به حساب می آید و با تفکیک سن، جنسیت یا نوع تولید پرنده تولید شده است و بصورت آماده در اختیار مرغداری ها و پرورش دهندگان طیور قرار می گیرد.
دان های آماده غذای بسیار مقوی هستند که مرغ ها را از مواد معدنی و مغذی ضروری بی نیاز می کنند اما این سوال برای همه پیش می آید که در این محصولات چه خوراکی هایی استفاده شده است؟

مواد مغذی در دان

برای پاسخ به این سوال که در دان مرغ چه موادی بکار رفته باید بگوییم که شرکتهای تولیدی دان مرغ چندین نوع دان تولید می کنند که در هریک مواد با مقادیر متفاوتی بکار رفته است بعنوان مثال مواد استفاده شده در دان پارس از نظر میزان استفاده هر ماده، با دان های کنستانتره شرکتی دیگر متفاوت اند اما بطور کلی می توانیم بگوییم که در دان های عرضه شده بصورت آماده سه دسته مواد خوراکی بکار می روند، اولین دسته خوراکی هایی می باشند که منبع و منشا شان گیاهی است مثل سبوس ها یا کنجاله ها، گروه دوم هم مواد و خوراکی هایی هستند که منشا و منبع اصلی شان حیوانات می باشند مثل پودر استخوان یا پودر گوشت.
سومین دسته هم خوراکی ها یا موادی هستند که در آنها مواد معدنی بصورت خالص وجود دارند و یا خود نوعی مکمل مملو از مواد مغذی هستند و هدف از استفاده آنها در تولید دان رفع نیاز طیور از منابع معدنی است.
بنابراین پاسخ سوال را تا حدودی گرفتید و دریافتیم که در دان مرغ تمامی املاح و مواد مغذی باید وجود داشته باشند تا مرغ ها و دیگر طیور پرورشی با مصرف شان تمام نیازهای ضروری را رفع کنند.
خوب است بدانید که در دان موادی همچون کنجاله بادام زمینی، کنجاله پنبه، باگاس نیشکر، سبوس، دانه غلاتی همچون جو و گندم، کنجاله سویا، پودر استخوان و پودر ضایعات کشتارگاهی یا آنتی بیوتیک ها و پری بیوتیک ها، مکمل های پروتئینه و ویتامینه مورد استفاده قرار گرفته اند و هر نیازی را در پرندگان و دام های پرورشی مرتفع می سازند.
منبع: خوراک دام و طیور ایران
آنچه در این مقاله می‌خوانید:

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما